Tehetséggondozás a Bolyaiban

Intézményünkben a tehetséggondozásnak két nagy területe van: az egyik a hagyományokra épülő intézményi tehetséggondozás és mellette a Városi Tehetséggondozó Program keretében végzett tehetségfejlesztő munka.

Intézményi tehetséggondozás:

Intézményünk minden intézményegységében: az általános iskolában és az alapfokú művészeti iskolában is történik tehetséggondozás.


A matematikai tehetségígéretek az általános iskolában folytathatják tanulmányaikat, ahol nagy hagyományai vannak a matematikai tehetséggondozásnak. 23. éve rendezzük meg a megyei résztvevőkkel zajló Bolyai matematikaversenyt, és 1998-tól működik az a program, amelyet az iskola természettudományi munkaközössége dolgozott ki: A programba beválogatott tanulók a heti 5 órás emeltszintű matematika óra mellett heti 1 alkalommal szakkörön vesznek részt. Az évközi eredményekre alapozott egyéni differenciálás a csoportos foglalkozásokon belül valósul meg. A program eredményeképp fejlődik a résztvevők logikai, matematikai, feladatmegoldó képessége, matematikai szókincse és nő az önbizalmuk is.

1990-ben indult az idegen nyelvi tehetségsegítő program, amelyet az iskola idegen nyelvi munkaközössége dolgozott ki. A nyelvi tehetséggondozás a heti 5 órás emelt szintű képzésen vagy a heti 2 órás szakkörön valósul meg, igazodva a gyermek képességeihez, egyéb elfoglaltságaihoz.

Pedagógiai programunk matematika és idegen nyelvi helyi tanterve az emelt óraszám 20%-ában, tantervi anyagon túli, ismeretet tartalmaz, és módszerekben a különböző tanulási technikák elsajátítására helyez nagy súlyt. Az irányított önálló tanulás kiemelt szerepet kap ezekben a csoportokban.
A csoportba kerülő gyerekek kiválasztása 4.osztály végén történik, külön mérések alapján.

Tehetségsegítés játékos módon a sport területén:

A 2005-ben indult programban, 6-10 éves tanulók vesznek részt. Az elsődleges céllal, a mozgás játékos megszerettetésével párhuzamosan történik a speciális sportági területek (torna, atlétika, labdajátékok) megismertetése a gyermekekkel, a képességek alapján differenciálásuk, a tehetségek azonosítása, kiválasztása, fejlesztése, versenyeztetése és alkalmasság esetén szakosztály felé irányítása. A program hatékonyságát a versenyeredmények mellett a gyermekek testi képességére, fizikai teljesítményére, terhelhetőségére vonatkozó mérések igazolják, sőt pozitív változás tapasztalható szociális kompetenciájuk, kitartásuk, koncentrációs képességeik terén is. A tanulókat 14 éves korukig nyomon követik.

Tehetségfejlesztés a művészetoktatásban:

2003/2004-es tanévtől bábjáték és színjáték tanszakon folyik oktatás az Alapfokú Művészetoktatási Intézményegységben. A tehetséggondozó program 2007-ben indult. A programba az arra érdeklődő gyerekek közül válogatjuk ki azokat, akik többek közt szövegértési, előadói képességeikkel, egyéni kifejezésmódjukkal, közönséggel fenntartott kapcsolatkészségükkel és kreativitásukkal kiemelkednek a többiek közül. A tanulóknak szereplési lehetőségük van az iskola és a város különböző rendezvényein is. A program eredményességét a versenyeken elért eredmények, a zsűri értékelése, az elkészült alkotások és előadások színvonala, a továbbtanulási eredmények és a sikeres alapvizsgát tett tanulók aránya mutatja.

Tehetségnap

A 2015-16-os tanévben már hetedik alkalommal rendezzük meg a Bolyai matematikaverseny hagyományán alapuló Tehetségnapunkat, mely igyekszik gazdag programmal lehetőséget adni többféle tehetségterület bemutatkozásra, illetve a tehetséggondozók szakmai kapcsolatának fejlesztésére.

„Jó gyakorlatok”

A Nemzeti Tehetség Program keretében működő Magyar Géniusz Program egyik célja, hogy összegyűjtse és közkinccsé tegye a szakmailag megalapozott módon működő legjobb tehetséggondozó programokat „ Jó gyakorlatok” elnevezéssel. Intézményünk négy területen (matematikai tehetséggondozásnak, idegen nyelvi tehetségsegítő program, művészetoktatási tehetséggondozás , tehetségsegítés játékos módon a sport területén) érdemelte ki 2011-ben, hogy bekerüljön a szakmailag megalapozott, bizonyítottan hatékony tehetséggondozási formák, azaz „ Jó gyakorlatok” közé. A 2013-2014-es tanévben kidolgozott és lezajlott "Tisza-tó kutató" programunkat a MATEHETSZ beválogatta a más intézményeknek is ajánlott jó gyakorlatok közé.

Akkreditált Kiváló Tehetségpont

A Debreceni Bolyai János Általános Iskola, és Alapfokú Művészeti Iskola szakmailag hiteles, helyi és városi komplex tehetséggondozó tevékenységének elismeréseként nyerte el az Akkreditált Kiváló Tehetségpont minősítést. A tanúsítványt, és a tanúsító táblát Dr. Tárkányi Ferenc Tiborné igazgatónő vette át 2011. február 5-én Budapesten Prof. Csermely Pétertől, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Elnökétől. Ezt az akkreditációt sikerrel újítottuk meg 2014-ben, így újabb három évig viselheti intézményünk az Akkreditált Kiváló Tehetségpont minősítést.

Az intézményben tehetséggondozó munkacsoport működik, amelynek tagjai között helyet kap minden szakmacsoport képviselője, így az intézményi működés minden területén érvényesülnek az összetett tehetséggondozás szempontjai.

A 2010-11-es tanévben több millió Ft-tal növeltük az iskola költségvetését a TÁMOP pályázaton elnyert támogatással.


Városi Tehetséggondozó Program:


A programot nyolc évvel ezelőtt indította Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata. Intézményünkben a 2015/2016-os tanévben 41 fő tehetségígérettel foglalkoznak pedagógusaink.


Kapcsolataink:

Gönczy Pál Általános Iskola

Vénkerti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Bolyai János Líceum

Fazekas Mihály Gimnázium

Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola

Hajdú-Bihar megyei Pedagógiai Szakszolgálat és Szakmai Szolgáltató Intézet


Tehetséggondozás